THE AGRICULTURAL WAY OF LIFE AND ITS CONTRIBUTION TO FORMING ENVIRONMENTAL CITIZENS

Main Article Content

Ana Christina Konrad
Jairo Afonso Henkes
Margarita Mejia
Luciana Turatti

Abstract

The presence of vast economic, political, social, environmental and human conflicts make it relevant and justifiable the formation of a new person, who has in his origin, a citizen capable of comprehending his role in society and, when supported by ethical principles and on the idea of alterity, takes on his responsibilities towards the others.  This new subject, fruit of the necessities arisen due to the intervention of the man himself in the nature, is denominated of environmental citizen. The objective of this article is to present, from the results of an empirical research, approaches that can contribute to the formation of the environmental citizen; as well as to verify if the agroecological models of production can be considered practices of environmental citizenship. Therefore, the qualitative method was used. There was also a field research. Were identified approaches which can contribute to the environmental citizen awareness were presented. Thus, the ideas regarding environmental and social protection; responsibility; community participation; alterity; environmental ethic; equity; solidarity and spirituality were formed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Konrad, A. C. ., Henkes, J. A. ., Mejia, M., & Turatti, L. . (2021). THE AGRICULTURAL WAY OF LIFE AND ITS CONTRIBUTION TO FORMING ENVIRONMENTAL CITIZENS. Revista Brasileira De Meio Ambiente & Sustentabilidade, 1(3), 123–153. Retrieved from https://rbmaes.emnuvens.com.br/revista/article/view/78
Section
Artigos
Author Biographies

Ana Christina Konrad, UNIVATES

Doutoranda em Ciências Ambientais no PPG em Ambiente e Desenvolvimento, da Universidade do Vale do Taquari. Mestra em Ambiente e Desenvolvimento. Graduada em Ciências Jurídicas e Sociais (UNIVATES). Atualmente é bolsista integral de doutorado da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PROSUC/CAPES), pesquisadora junto ao grupo Práticas Ambientais, Comunicação, Educação e Cidadania (CNPq) . Pesquisadora voluntária no Projeto Política Nacional de Agroecologia e Produção Orgânica. E-mail: anamajolo@universo.univates.br

Jairo Afonso Henkes, AeroTD

Doutorando em Geografia (UMinho, 2019). Mestre em Agroecossistemas (UFSC, 2006). Especialista em Administração Rural (UNOESC, 1997). Engenheiro Agrônomo (UDESC, 1986). Professor e Pesquisador nas Áreas de Gestão Ambiental, Ciências Aeronáuticas, Agronomia, Administração e Engenharia Ambiental. AeroTD. https://orcid.org/0000-0002-3762-471X   E-mail: jairohenkes333@gmail.com

Margarita Mejia, UFRJ/UNIVATES

Doutorado em Ciências no Curso de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA) da UFRJ (2005). Pós-Doutorado em Violência e Cidadania no Curso de Pós-Graduação em Sociologia da UFRGS (2006-2008). Graduada em Antropologia na Universidade de Antioquia, Medellín, Colômbia (1986). Mestrado em Antropologia Social pelo Museu Nacional da UFRJ (1992). De 2012- 2019: docente do Curso de Pós-Graduação em Ambiente e Desenvolvimento (PPGAD/Univates). Coordenadora do Grupo de Pesquisa MIPESUL (Migrações internacionais e pesquisas no sul). E-mail: margaritarosagaviria@gmail.com

Luciana Turatti, UNIVATES

Pós-doutora em Direito pela Universidade de Sevilha, Espanha (2019). Doutorado em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2014), Mestrado em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (2003) e graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2001). Atualmente é professora adjunta da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Desenvolvimento - PPGAD e do Programa de Pós-Graduação em Sistemas Ambientais Sustentáveis - PPGSAS, ambos da UNIVATES. Pesquisadora do Grupo de Pesquisas Práticas Ambientais, Comunicação, Educação e Cidadania (CNPq). E-mail: lucianat@univates.br