SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS: NEW GUIDELINES FOR EXTENSION IN HIGHER EDUCATION AS A STRATEGY FOR IMPLEMENTING THE 2030 AGENDA

Main Article Content

Eliene Pereira da Silva Dias
Suelânia Cristina Gonzaga de Figueiredo
Taciana Maria Borba de Farias

Abstract

The Sustainable Development Goals-SDGs have been the object of many studies and researches in view of the need to effective actions and policies to implement the 2030 Agenda, in favor of the preservation of natural resources and ensuring social, economic and environmental development. In this vein, this article proposes an analysis of how the new guidelines for Extension in Higher Education can be evaluated as a strategy for implementing the 2030 Agenda. The guiding question of this descriptive research with a qualitative approach is “How are the new guidelines for Extension Activities in Higher Education, can they contribute to the fulfillment of the SDGs within the scope of Higher Education Institutions -IES?” The adopted methodology was based on the literature review on sustainable development from the edition of Agenda 2030 and on the analysis of regulations related to the theme, mainly Mec Resolution nº. 7/2018. The expectation is that it will contribute in a practical way to the analysis of Extension Activities and the contribution of the IES in achieving the SDG, with a view to promoting the discussion of the subject, not eager to implement and expand a collaborative vision in the academic environment, the from transversal themes to sustainable development, relating them to extension activities and the importance of IEs in achieving the SDGs. The final considerations highlight some proposals for future studies and the bibliographical references that support the theoretical framework of this article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dias, E. P. da S. ., Figueiredo, S. C. G. de, & Farias, T. M. B. de . (2021). SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS: NEW GUIDELINES FOR EXTENSION IN HIGHER EDUCATION AS A STRATEGY FOR IMPLEMENTING THE 2030 AGENDA. Revista Brasileira De Meio Ambiente & Sustentabilidade, 1(6 esp), 15–39. Retrieved from https://rbmaes.emnuvens.com.br/revista/article/view/132
Section
Artigos
Author Biographies

Eliene Pereira da Silva Dias, TRF1. ENAP

Mestranda em Governança e Desenvolvimento na Escola Nacional de Administração Pública. Especialização em Secretariado Executivo e Gestão de Pessoas no Serviço Público. Graduação em Administração (ESTÁCIO), Teologia (FACITEC), Secretariado Executivo (UPIS) e Educação Religiosa (IBER). Faz parte do quadro de servidores públicos federais, e trabalha como Assessora da SecGA no Tribunal Regional Federal da 1ª Região.  Trabalha no mercado de infoprodutos como produtora de conteúdo e professora digital no Programa Evoluir Solutions, da Planalto Auditores LTDA.  ENAP. E:mail: eneiledays@gmail.com

Suelânia Cristina Gonzaga de Figueiredo, FAMETRO

Doutora em Ciências da Educação pela Univerdidade Nihon Gakko-Paraguai(2018). Mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM (2008). Especialização em Gestão Financeira pela UFAM(2003). Especialização em Educação Personalizada pelo Centro Universitário CEUNI(2016). graduação em Economia pela Universidade  Regional do Cariri- URCA/Universidade Estadual do Ceará (1987). Atualmente é Coordenadora de Pesquisa e Extensão do Grupo FAMETRO, atuando principalmente nos seguintes temas: Pesquisa e Extensão, Iniciação Científica, Sustentabilidade Ambiental, Articulação Pesquisa, Ensino, Extensão e Responsabilidade Social na formação acadêmica. Idealizadora e organizadora do Congresso Científico FAMETRO.  Centro Universitário FAMETRO e da Faculdade Santa Teresa-Manaus-AM. E:mail:  suefi@hotmail.com

Taciana Maria Borba de Farias, UNIVERSIDADE DE FORTALEZA

Mestrado Profissional em Administração pela Universidade de Fortaleza (2021), Especialização em Consultoria Organizacional e Desenvolvimento Humano pela Faculdade Integrada do Ceará (2010), Especialização em Políticas Públicas de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará IFCE (2007), Graduação em Turismo pela Universidade de Fortaleza (2005) e Curso Técnico em Agenciamento e Guia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE (2005). Experiência na área Administrativa e Turismo, com ênfase na docência e organização de eventos. Atualmente trabalha na Universidade de Fortaleza como Assessora Administrativa na Vice-Reitoria de Ensino de Graduação e Pós-Graduação. Mestranda na área de Administração. Universidade de Fortaleza. E:mail:   tacianafarias@unifor.br