PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS DE SANEAMENTO COMO FERRAMENTAS PARA IMPLEMENTAÇÃO DA AGENDA AMBIENTAL SUSTAINABLE SANITATION PRACTICES AS TOOLS FOR IMPLEMENTING THE ENVIRONMENTAL AGENDA

Main Article Content

Jenyffer Cristina Amorim Melo
Maria Ludetana Araújo
Evanice Pinheiro Gomes
Patrícia da Silva Holanda

Abstract

ABSTRACT


 


In view of the great contribution that sanitation services make to society and the environment, it is necessary to universalize it, serving all social classes, in the economic production sectors and in public and private institutions. Therefore, the present study aimed to establish sustainable sanitation practices in the Professor José da Silveira Netto University City, through qualitative and quantitative descriptive research and questionnaire application. Thus, it was possible to characterize and diagnose the existing sanitation systems on the campus and demonstrate that their operating capacity meets the functions of supplying drinking water and managing the effluents and solid waste generated. Although users are not completely satisfied with the systems, due to some shortcomings, their use meets basic needs on a regular basis. Furthermore, sustainable practices were suggested to further improve environmental sanitation systems and thus assist in the implementation of the Environmental Agenda in Public Administration (A3P) and the SDGs linked to sustainable sanitation practices.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Melo, . J. C. A. ., Araújo, M. L. ., Gomes, E. P., & Holanda, P. da S. (2023). PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS DE SANEAMENTO COMO FERRAMENTAS PARA IMPLEMENTAÇÃO DA AGENDA AMBIENTAL: SUSTAINABLE SANITATION PRACTICES AS TOOLS FOR IMPLEMENTING THE ENVIRONMENTAL AGENDA. Revista Brasileira De Meio Ambiente &Amp; Sustentabilidade, 3(5), 140–171. Retrieved from https://rbmaes.emnuvens.com.br/revista/article/view/371
Section
Artigos
Author Biographies

Jenyffer Cristina Amorim Melo, FAESA/UF

Graduanda do curso de Engenharia Sanitária e Ambiental Faculdade de Engenharia Sanitária e Ambiental da Universidade Federal do Pará FAESA/UFPA. E-mail: jamorim3521@gmail.com

Maria Ludetana Araújo, UFPA

Graduação em Licenciatura em Pedagogia e Licenciatura Plena em História (UFPA). Professora Dra. em Filosofia e Ciências da Educação pela UNED - Madrid (2012). Professora Associada III, no Instituto de Educação (ICED) da Universidade Federal do Pará (UFPA). E-mail: ludetanaaraujo@yahoo.com.br

Evanice Pinheiro Gomes, UFPA

Engenheira Sanitarista e Ambiental (UFPA). Dra. Engenharia Civil na área de Saneamento e Recursos Hídricos. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental na Amazônia GEAMAZ/UFPA. Professora Dra. Substituta na Faculdade de Engenharia Sanitária e Ambiental FAESA/UFPA. http://lattes.cnpq.br/2100869230103157. Universidade Federal do Pará.  E-mail: gomesevanice@ufpa.br

Patrícia da Silva Holanda, UFPA

Graduação em Sistemas de Informação (IESAN) Dra. Engenharia de Recursos Naturais (UFPA) Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental na Amazônia GEAMAZ/UFPA. E-mail: patriciasholanda8@gmail.com